Welkom in onze Holebibibliotheek


Draakplaats 2 - 2018 Antwerpen


www.holebibib.be


open op zondagnamiddag van 14u tot 17u

De catalogus kan je via deze link doorzoeken.


maandag 21 november 2011

Wolfsvrouw van Luc De Keersmaecker

Lieve lezers,

In het postvak ligt het debuut van Luc De Keersmaecker "Wolfsvrouw, als instinct  ontwaakt." Tijd  voor een bespreking.
Nathalie, het hoofdpersonage, werkt in een opvangcentrum voor drugsverslaafden.  Haar moeder is gehandicapt en vraagt permanente zorg, dit en  de combinatie met een  veeleisende baan hebben tot gevolg dat Nathalies sociale leven op een laag pitje staat. Als het opvangcentrum sluit kan Nathalie aan nieuwe job beginnen als ontwikkelingswerker in Columbia.  Voor haar meer dan een nieuwe job, een manier om uit haar huidig leven te breken.
Haar leven in Columbia is inderdaad heel verschillend, ander klimaat, andere gewoonten en zeden.  Nathalie past zich vrij goed aan ze krijgt ook oog voor het mannelijk schoon.  Leven en werken in een Midden-Amerikaans land is niet zonder enig gevaar.  Het is tenslotte haar  ex-collega Gert die een reddingsoperatie op touw zal zetten. Ondanks de minder aangename ervaring zal Nathalie toch volhouden. 

Het boek is vlot geschreven, een reisboek, een avonturenboek,.... een jongensboek (?).
"Wolfsvrouw" is in het postvak van de holebibib terecht gekomen  door de tekening  van Nathalies collega Gert.  Al na 2 regels weet je dat Gert op mannen valt.(Bloedrood op de gaydar).   Hier en daar krijg je wat meer details over Gert zijn privé leven.  Het hoofdpesonage blijft duidelijk Nathalie.  In de bib hanteren we een scheiding tussen mannen en vrouwen boeken, hier krijgt ondergetekende een dilemma voorgeschoteld.  Een mannenboek? of een vrouwenboek?
Ik heb gekozen voor een vrouwenboek (F1010) maar een andere invulling kan ook.    
Lees het boek en laat ons uw mening  kennen.   (Een aanpassing van categorie blijft mogelijk)

uw boekenbeheerder,
bert



3 opmerkingen:

  1. Heb het boek gelezen, mooi en spannend verhaal verhaal, zeer vlot leesbaar.
    "Mannen-" of "vrouwenboek"? Da's een moeilijke.
    Ik zou het boek zeker aanraden aan de homo's die ik ken, maar net zo aan mijn zus of aan mijn vrouwelijke collega's.
    Prima lectuur !
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoofdfiguur is een vrouw, dus in die zin is het zeker een vrouwenboek. Maar verschillende figuren daarrond zijn mannen (en ook homomannen)... Maar een mannenboek zou ik het niet noemen.

    Ik begrijp dat je in een bibliotheek boeken in vakjes moet steken of in rekken zetten, maar voor dit boek is het eigenlijk geen goede opsplitsing. Misschien 2 exemplaren kopen, en voor elk rek eentje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geachte
    het is inderdaad een boek dat je aan zowel een man als een vrouw cadeau kunt geven.
    Je voorstel, Koen, neem ik mee. Zo gauw de bib over een 2e exemplaar beschikt zet ik er één bij de 'mannen'
    bertje,
    uw boekenbeheerder

    BeantwoordenVerwijderen