Welkom in onze Holebibibliotheek


Draakplaats 2 - 2018 Antwerpen


www.holebibib.be


open op zondagnamiddag van 14u tot 17u

De catalogus kan je via deze link doorzoeken.


dinsdag 14 juni 2022

Welkom bij de club van Thomas van der Meer

 LL,

Ondertgetekende  heeft een klein pakketje boeken ontvangen om toe te voegen aan de collectie van de bib.  Mijn taak en tegelijk mijn nieuwsgierigheid doet me hier en daar een stukje lezen uit elke lichting nieuwe (soms oude)  boeken.  Als boekenbeheerder moet ik toch iets kunnen zeggen of schrijven over de nieuwelingen.

Bij "welkom in de club" ben ik blijven hangen.  Ik was letterlijk welkom om dit  boekje volledig te lezen.  

Het is een biografie opgevat als een roman, zoals is vermeld op de kaft en voorblad.

Het verhaal:


Vanaf de eerste paragraaf weet je dat de hoofdpersoon bezig is met haar/zijn gender.  Al snel zet zij/hij de eerste stappen op weg naar een volledige transitie.  Ogenschijnlijk lijkt het makkelijk te gaan maar er zijn serieuze hindernissen te nemen.  Niet iedereen in zijn omgeving is even open genoeg om zijn nieuwe gender te aanvaarden.

Hij krijgt zijn nieuwe naam, Thomas, die hij samen met zijn moeder laat registreren.

Het verhaal gaat in sneltreinvaart verder met de operaties waarover openlijk wordt verteld.

Thomas kiest tenslotte voor een volledig nieuwe start met een andere job en een nieuwe stek.


Ogenschijnlijk gaat  de transitie  makkelijk mede door de vlotheid en luchtige stijl die de schrijver gebruikt.  In éénzelfde paragraaf ga je van "krimpende pijn" toch naar een lach. Ondanks de humor en de soms laconieke schrijfstijl voel je wel de moeilijke momenten.  Het is mede dankzij de voornoemde luchtigheid dat je blijft lezen en zo deel hebt van het hindernissen parcourt naar zijn eigen ik.  

Mooi is dat je het verhaal leest van Thomas, je medemens en niet van 'de transgender'

Een aanrader dus,  ook voor de niet zo fanatieke lezers onders ons, zowel door de stijl en het boek is slechts 160 pagina's dik.  


In de bib als F11050/4454


uw boekenbeheerder,

Bert 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten