Welkom in onze Holebibibliotheek


Draakplaats 2 - 2018 Antwerpen


www.holebibib.be


open op zondagnamiddag van 14u tot 17u

De catalogus kan je via deze link doorzoeken.


zaterdag 8 februari 2020

Mijn broer heet Jessica van Joyn Boyne ----------------- De Boekbinder van Bridget Collins

LL,

een voordeel van boekenbeheerder te zijn is  dat je de aanwinsten van de bib als één van de eersten in handen krijgt.
De eerder grijze dagen zetten aan tot een stukje lezen en met een stapeltje nieuwe boeken onder de handen heb ik me 'laten gaan'.

Mijn broer heet Jessica van John Boyne.


Het boek is geschreven voor jongeren en de auteur, de bekende John Boyne, heeft zijn schrijfstijl wat aangepast aan de doelgroep.  Mogelijk is  dat  ook wat in de vertaling gebeurd.
Zoals de titel doet vermoeden krijgen we een transgender verhaal bekeken vanuit het standpunt van een familielid.  Met name de broer Sam.   Het verhaal ontwikkelt zich niet in een  typisch middenklasse gezin, integendeel 'Upperclass'.
Het boek  draait wat  minder om  de gevoeligheden en problemen van Jason-Jessica maar vooral  om de aanpassing aan de situatie, de daarmee gepaard gaande pesterijen en ook schaamtegevoelens van Sam, vooral veroorzaakt door zijn onmiddelijke omgeving.    Ook de ouders hebben het  moeilijk met de 'outing' van hun oudste zoon-dochter, vooral voor de reactie van de maatschappij.

Ik vind het best een goed boek.  Er is blijkbaar wat controverse over de aanpak van het verhaal, voor mij is het meer dan OK. Het siert de schrijver het thema 'genderdiversiteit' in een jeugdboek te verwerken, iets wat niet zo veel voorkomt in het aanbod. Een beetje spijtig van het slot,  iets te veel 'natte zakdoeken achtig' naar mijn zin.

In de bib vanaf heden:
F4000/4466

De Boekbinder van Bridget Collins
Een debuut dat met een knaller binnenkomt.   Een succes dus.

Een historisch fantasy boek.  Niet direct  mijn dada (fantasy) en toch. De vele  geheimen in het boek nemen je mee om deze te ontrafelen.  Zo ga je  verder lezen.  Het is een goed verteld verhaal met meerdere insteken en dat kan ik waarderen.  De auteur weet er ook  een sociaal maatschappelijk tintje aan te geven.

Een juiste datum vind je niet maar ik situeer 'De boekbinder'  eerste helft 19e eeuw.
Emmett, een boerenzoon gaat, tegen zijn zin,  in de leer bij een boekbindster.  De boekbinders maken niet alleen bijzondere boeken, zij manipuleren, op verzoek, het geheugen van mensen. Waarom Emmett bij de boekbindster moet gaan werken en welke  herinneringen hijzelf kwijt is, dat is aan u lezer om te ontdekken.

Vaststelling, het thema geheugen komt ook voor in een jeugdboek van 2015, 'Meer gelukkig dan niet' van Adam Silvera.  Heeft er iemand over het muurtje gekeken of puur toeval?

In de bib vanaf heden:
F4020/4467

bert, uw boekenbeheerder








Geen opmerkingen:

Een reactie posten