Welkom in onze Holebibibliotheek


Draakplaats 2 - 2018 Antwerpen


www.holebibib.be


open op zondagnamiddag van 14u tot 17u

De catalogus kan je via deze link doorzoeken.


woensdag 1 augustus 2012

In een Mens van John Irving

LL,
een boek over seksuele diversiteit.....


De auteur van ‘In een Mens’(1) John Irving voorstellen is waarschijnlijk overbodig. Hij is één van de populairste schrijvers ter wereld. Wie kent zijn boek ‘De wereld volgens Garp’ niet, of wie heeft nooit van 'the ciderhouse rules' gehoord? Ik heb zijn recentste boek gelezen omdat ik me wou inleven in de gevoelens van een biseksueel. Irving zelf is biseksueel en voelt zich gediscrimineerd door zowel homo’s (een bi durft zich (nog) niet outen als homo) als hetero’s (een bi wil van twee walletjes eten).
Het boek is grotendeels autobiografisch, maar de auteur "verschuilt" zich achter de naam Billy. Net als Irving is Billy in 1942 geboren en hij doorloopt praktisch hetzelfde levenstraject. Daarover zegt Irving in een interview met de Gay Krant (juli 2012, na zijn passage in Amsterdam in juni): “Elk boek beroept zich op ervaringen die men zelf heeft meegemaakt. In die zin blijft het boek dicht bij mijn eigen ervaringen en bij mijn omgaan met seksualiteit.”.
Irving blijft echter niet bij biseksualiteit maar voert ook transseksuelen ten tonele. Hij worstelt zelf met die oudere term maar laat zich toch al overhalen tot ‘transgender’ wat de totale persoon omvat. ‘Worstelen’ is trouwens een van de thema’s van dit boek, en slaat voornamelijk op ‘worstelen met de seksuele identiteit’. Het ‘ten tonele’ voeren van transseksuelen is trouwens ook niet zo maar beeldspraak: er worden heel wat toneelstukken van Shakespeare vermeld, en uitgevoerd toen Billy nog in het  jongensinternaat studeerde.  De vrouw­en­rol­len worden net zoals ten tijde van Shakespeare door mannen (jongens) gespeeld. Van travestie of transgender gesproken…

In het hoger aangehaalde interview zegt de schrijver: “Het boek is een pleidooi voor meer dan een passieve tolerantie, maar voor een actieve vorm: niet het dulden van wie seksueel anders is, maar ruimte maken voor seksualiteit in de rijke waaier van de diversiteit, niet als een probleem maar als een gegeven en een opgave voor iedereen en voor de samenleving.”.

Vind ik dit boek een aanrader? Als ik de huidige trend binnen de homobeweging (LGBTQ Q = questionable) bekijk, zeg ik beslist ja. Mij heeft het beslist de ogen geopend.
Rest mij nog de vraag waarom het in de States zo traag verloopt met de erkenning van de seksuele diversiteit na zulk een pleidooi van een van zijn grote schrijvers.

Alex Scheirs, Holebibib (met een hart voor trans)

noot : deze week (31/7- nr 3752) een interview met de auteur in Humo  (blz.42)

[1] John Irving, In een Mens, Amsterdam, De bezige Bij, 2012, 527 pp. Uit het Engels vertaald; oorspronkelijke titel ‘In one Person’ ISBN 978 90 234 6999 5  € 19,90 of 
weldra uitleenbaar in onze bib.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten